onsdag 6 oktober 2010

Kortmakeri

Kort har jag väl egentligen alltid gjort, scrapbookat likaså, långt innan det hette så.

Kortmakeriet har senaste året tagit allt mer av min tid och nu har jag ett sortiment av färdiga kort att sälja också.
Här är några exempel på vad jag åstadkommit.



 Vid pappersskäraren har det en förmåga att hop sig stora högar av små bitar och remsor.
Lite tråkigt att bara kasta bort.
 Jag tog ett etikettsark = självhäftande etikett i A4 och tryckte dit alla överblivna bitar i lämpliga färger - rosa - blått - gult och brunt.
Därefter skar jag det när nya arket i kvadrater, trianglar, remsor.....
och monterade på enfärgad bakgrund.
Det är väl scrappande om något!



 Min idé med kortmakande är att göra det mesta från grunden, alltså inte köpa särskilt mycket färdiga saker, som bakgrunder, blommor m.m.

På det här mors dags-kortet har jag gjort pappersblommor i olika storlekar.
Specialare!
I en påse med genomskinliga sidor ligger en sko av papper.
På innersulan står det grattis.
Den är tänkt som en praktisk och annorlunda alltiettgrej.
Den som ska ge bort något litet, ett smycke eller presentkort t ex kan lägga det i påsen tillsammans med med skon och det ser genast mycket mer ut.
Har gjort den i rött,blått,grönt och lila också, skor i matchande färg och olika dekorationer på alla.
 Färdigköpt att klippa ut och klistra ihop, men jag har lagt till en extra dimension:
jag har skurit ut rutorna och satt dit overheadfilm i stället.
Nu går det att se motivet även när kortet är stängt.

Ett födelsedagskort till en liten ballerina.
När kortet öppnas så viks innandömet utåt och ballerinan dansar i den hjärtformade öppningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar